Melding aan politie gaat vaak mis

VLISSINGEN – Medewerkers van de servicecentra van de politie zijn onvoldoende op de hoogte van de situatie in Zeeland, stelt een aantal burgemeesters.

Onze mensen zitten er om te helpen. Dat is hun roeping.

Daardoor gaan veel meldingen verloren, mist de politie informatie en kunnen ze pas reageren als het te laat is“, stelt de Vlissingse burgemeester Letty Demmers, van 2009 tot 2013 zelf korpschef van de regiopolitie Zeeland. Een aantal Zeeuwse burgemeesters, onder wie René Verhulst van Goes, herkent het beeld dat Demmers schetst.

image-5011637In de andere grote gemeenten, Terneuzen en Middelburg, zijn deze geluiden niet of nauwelijks bekend.

De politie Zeeland-West-Brabant krijgt via het nummer 0900-8844 jaarlijks 600.000 telefoontjes binnen bij het servicecentrum in Middelburg of een van de Brabantse servicecentra. Volgens politiewoordvoerder Alwin Don wordt elke klacht door de leiding onderzocht door de telefoongesprekken terug te luisteren. In 90 procent van de gevallen blijkt het te gaan om miscommunicatie. De afstand tussen de beller en de centralist kan daarbij een rol spelen. “Wij vinden het heel vervelend als het misgaat. Onze mensen zitten er om te helpen. Dat is hun roeping.

Lokale bekendheid

Burgemeester René Verhulst van Goes vindt dat de bekendheid met de lokale situatie bij de mensen in de servicecentra moet verbeteren. Zijn Kapelse collega Anton Stapelkamp heeft zelf geen ‘concrete negatieve ervaringen’, maar kan zich wel iets voorstellen bij de opmerkingen van Demmers: “Voor het politiewerk is lokale bekendheid van groot belang en de komst van de Nationale Politie zet dat onder druk.” Lang niet alle burgemeesters hebben die ervaring. Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen heeft geen klachten ontvangen. Ook in Middelburg is niet de indruk dat sprake is van een structureel probleem.

Dit bericht is geplaatst in Leugens. Bookmark de permalink.